עברנו! לחצו כאן לאתר החדש

18.3.2014

הדפסלהדפסת הפוסט

אני אחשוורוש

הפעם צי-פור שסופר לנו, מחידודי פורים האחרון.

גם אתם מוזמנים לשתף בחכמות , באסוציאציות ובשגיאות המצחיקות של הקטקטים.

זוהי דרכנו להאריך ולשמר עוד קצת את השמחה, היחד, ההומור וההנאה שמביא עמו פורים, לצד הבהלה מהרעש,התחפושות והיצריות המתפרצת.

הצחוק והפחד - שניהם מגבירים את הצורך שלנו בקרבה ואת הפתיחות שלנו לשותפות רגשית.

על פורים והתחפשות
איך קולעים לרצונו וטעמו של הילד - קראו "תחפושות לפורים".
על החשש להתחפש ותחפושות כביטוי לדחפים וריסונם.. קראו "נמר גדול/ נמר קטן"
איך לעבור את פורים בשלום... קראו "פורים שלא נדע"
על התחפושות המצחיקות של החג... קראו "כמוני מסיכה"
על הרצון להתחפש למין השני... קראו "מה זה בן מה זה בת"



11.3.2014

הדפסלהדפסת הפוסט

תחפושות לפורים


מה עושים בגזרת התחפושות? האם להתעסק עם זה כמה שפחות, לקנות או למחזר משהו? האם להכין להם משהו שאני חושבת שיאהבו וירגישו נוח? האם לשאול לדעתם? ומה אם הם יחליפו את דעתם בלי סוף? ומה אם אכין משהו והם לא יאהבו? ומה אם יאהבו אבל לא ירצו להתחפש?
יש לי שלושה ילדים. הקטן נלהב להתחפש אבל פוחד. השני לא פוחד אבל גם לא נלהב למשהו מסוים ומשנה את דעתו. והגדול מהסס ולא מעוניין להתחפש. איך צולחים את החג?

יחס ילדים לתחפושות משתנה עם הגיל וההתפתחות - מיחס של הזדהות מלאה ליחס של דמיון מוחלט.. אל ההבנה למשמעות הסימבולית של התחפושת ומה שהיא מספקת לנו.. ועד ההתפכחות שמלווה, לפעמים, בסירוב להתחפש.
כשהאבחנה בין דמיון ומציאות לא מבוססת דיה התחפושת נחווית כאמיתית ומאיימת,
כנותנת כוח אך גם מסוכנת . כמו הזאטוט שרצה להתחפש לדרקון יורק אש.

אמא: "נעשה לך זנב ארוך.."
ילד: "לא, זה מפחיד!"
אמא: נעשה לך בליטות כאלה על הגב.."
ילד: "לא, זה מפחיד!"
אמא: "מה אתה מציע?"
ילד: "אני יודע! תציירי לי על החולצה דרקון. וזהו".
במקרה שכזה כדאי להתחשב בילד, במשאלותיו ודעתו (קראו גם "נמר גדול/ נמר קטן")?

כשהמרחק בין דמיון למציאות גדל עד מאוד והתחפושת נתפסת כ"סתם דמיון", כשילדים לא מקבלים הכרה והבנה למשאלות ולדחפים שלהם ואין חיבור בין התחפושת לעולמם הפנימי, קשה להם להעדיף תחפושת מסוימת. הם עשויים לגלוש מרעיון לרעיון במהירות הגלישה באינטרנט.
ילד: "למה להתחפש?.. אולי לנינג'ה?.. אולי לשוטר?.. אולי לפאואר רנג'ר?.. אולי לקוסם?..
אני יודע! אני אתחפש לקוסם סופר-פאואר-נינג'ה-מן!!".
כאן הרעיונות של ההורה שעוזר לקבל החלטה, או תחפושות שממחזרים או קונים יכולים לפתור את ההתלבטות לשביעות רצון כולם.

בבית הספר היסודי הם כבר זוכרים למה התחפשו בעבר (זיכרון אוטוביאוגרפי).

אבא: "אתה זוכר למה התחפשת בשנה שעברה?
ילד: "כן . לשוטר".
אבא: "ושנה לפני זה?".
ילד: "לגנב".
הם כבר מודעים למשמעות של התחפושת עבורם ומה היא מעוררת בהם.

סבתא: "למה בחרת להתחפש ליונה?
ילדה: "אני לא יודעת".
סבתא: "מה מזכירה לך המילה יונה?".
ילדה: "ציפור" -"ומה מזכירה המילה ציפור?" –" נוצות.. לבן.. רכות.. חמידות.. אהבה..".

הם כבר רכשו מספיק ניסיון והבנה שהתחפושת מאפשרת להם להיות מה שהם חולמים , אך רק ליום אחד, ולגלות שזה לא באמת אפשרי. הם מודעים לכך שמה שמקסים אותם יכול לעורר זלזול אצל השני. הם זוכרים שידעו לעטות על עצמם את הדמות ולפשוט אותה.. אך לא ידעו מה לעשות בין לבין. לכן הם לא ששים להתחפש (קראו "כמוני מסכה").הם משלימים עם זה שהם פשוט ילדים, ואין עוד כמוהם בעולם, ממש כמו כולם. 
תפקיד ההורים לאפשר לילד להתחפש, לעזור היכן שניתן, לעודד, להרגיע, לאהוב, מבלי לצאת מעורם. זכרו: גם ההיסוס והאכזבה מצמחים.

(כמעט) כולם אוהבים את פורים, בגלל השמחה, הצבעוניות, משלוחי המנות, הקהילתיות, היצריות, היצירתיות. כי לפורים- חג שטותניקי ואנרכיסטי ככל שיהיה- יש השפעה מיטיבה על הנפש.


על פורים והתחפשות

על החשש להתחפש ותחפושות כביטוי לדחפים וריסונם.. קראו "נמר גדול/ נמר קטן"

איך לעבור את פורים בשלום... קראו "פורים שלא נדע"

על התחפושות המצחיקות של החג... קראו "כמוני מסיכה"

על הרצון להתחפש למין השני... קראו "מה זה בן מה זה בת"
עוד קצת על פורים ״אני אחשוורוש״

4.3.2014

הדפסלהדפסת הפוסט

התקף זעם (המשך)




״אנונימי״ אמר/ה...

שלום יש לי בת שנתיים, מדהימה, חכמה ומקסימה. אבל יש משהו שמטריד אותי: היא מאוד עצבנית ורוצה הכול - כאן ועכשיו !. אם אנחנו בגן השעשועים ויש ילדים אחרים בנדנדה היא תקפוץ אגרופים ותצרח עד שכל הורידים בפנים מתנפחים .אם היא לא מקבלת משהו שהיא רוצה היא צורחת בטרוף, משתוללת , דופקת עם הרגליים, מתעצבנת ,צורחת וזורקת דברים. בדרך כלל אני מתעלמת מהצרחות או שאני כועסת. הייתי שמחה לדעת איך להתמודד עם המצב הזה . האם זה מעיד על כך שהיא ילדה עצבנית וככה זה יהיה תמיד?

״ילדים זה לא צחוק״ אמר/ה...

ל"כאן ועכשיו" (בת 2 שרוצה הכול ומיד)

אין קושי בלי התפתחות ואין התפתחות בלי קושי.
בגיל שנתיים מתחילה להתפתח מודעות עצמית. בהתחלה זו רק מודעות לדחפים ורצונות (המודעות לאסור/מותר, לזולת, למחשבות ואמונות תגיע בהמשך). היכולת להפנות קשב לדבר אחד, ללא הסחת הדעת מתחזקת אף היא. ובנוסף האמונה שיש להם יכולת להשפיע על הזולת. התוצאה של כל הדברים הטובים הללו יחד היא התקף הזעם.


הבשורה הטובה היא שיש לה רצון חזק. הבשורה הפחות טובה היא שעד שהיא תבין כיצד להסביר את רצונה במילים, איך להביא בחשבון את הזולת, מה אפשרי ומה לא אפשרי – עד אז יהיה לה ולכם לא קל. כגודל הרצון כך גודל התסכול והזעם. יש סיכוי שהזעם פורץ כשהיא שומעת "לא", או "אי אפשר". האם אתם מרבים להשתמש במילים אלו?

הדבר שהכי מרגיע ילדים זה הורה שלא נבהל מהתקף הזעם וגם לא מתעלם. הוא אוהב ועוזר גם כשהם זועמים. בשנה הראשונה לחיים ברור לנו שתפקידנו לעזור להם להירגע. זה נכון גם הלאה. במקום לומר "לא, אי אפשר.." נסחי הכול באופן חיובי . אמרי "כן, את רוצה לאכול תפוח שלם/ למרוח את הלחם לבד (עם הסכין הכי גדולה )". תני הכרה לרצון שלה. אם אפשר אפשרי לה. אם אי אפשר הישארי חיובית .אמרי "בואי נמצא פתרון", "עם סכין חד פעמית אפשר". הציעי תחליפים לדחף שלה, במקום לסרב בלבד.

כשהיא מתפוצצת נסי להישאר רגועה. תני הכרה לכעס (את כועסת! את רוצה נדנדה!), המשיכי למילות עידוד ("עוד מעט, חמודה.. בסבלנות"). אם היא לא נרגעת קחי אותה על הידיים בחיבה והרחיקי מהמקום. רק המראה של הנדנדה יכול להרתיח אותה מחדש. תני לה קצת לבכות ונסי שוב להרגיע . אמרי "לא נורא לבכות. תיכף הבכי יעבור" והציעי לה משהו אחר ("אולי בינתיים נתגלש/ נאכל תפוח"). זכרי שהתקף הזעם תמיד נגמר, ומפעם לפעם הוא נגמר יותר מהר.

ילדה בת שנתיים שמתעצבנת כשלא קורה מה שהיא רוצה איננה ילדה עצבנית אלא כזו שמגיבה בהתאם לגילה. היא צריכה שיעזרו לה להירגע ולמצוא פתרון, ולא יתעלמו או יכעסו.
האם כשאת כועסת ומתעצבנת זה סימן שאת כעסנית ועצבנית וככה זה יהיה? קרוב לוודאי שזה סימן שאת עייפה ומותשת ושלא חשבת שככה זה ילדים. ברגע שתביני שככה זה, יש פתרון וזה יעבור - תירגעי. ככה גם היא.
הנה שוב התפוח קרוב לעץ והעץ לתפוח.


״אנונימי״ אמר/ה...
קראתי את התגובות שלך למקרים קודמים ונראה לי שהמקרה שלי קצת שונה. יש לי שני ילדים ותינוק חדש שהצטרף אלינו לפני כשבועיים. עוד בסוף ההיריון שמתי לב להתקפי זעם של בני (2.5). כאשר דברים לא נעשים לפי רצונו ו/או לטעמו הוא מתחיל לצרוח ומתקשה מאד להירגע. עם הזמן התקפי הזעם נעשו חמורים יותר. הוא בעל תעוזה ולא מהסס לנופף בידיו ולהכות אותי ואת אביו.

במקרים הללו אני מדברת אליו בסמכותיות .אומרת שתגובות מסוג זה לא מקובלות אצלנו , שאשמח לעזור לו / לתת לו את מבוקשו וכשהוא ירצה זאת שיקרא לי ויוצאת מחדרו . בד"כ הוא משתולל ולא מפסיק לצעוק ולהרביץ ואני צריכה להחזיק את ידיו. לאחר שהוא נרגע (זה עלול לקחת יותר מחצי שעה), הוא מסוגל לבוא ולהגיד סליחה ואפילו לתת נשיקה במקום ששם ניתנה המכה.
אני קצת אובדת עצות. שמתי לב שהוא נירגע יותר אצל אביו. לעיתים הוא מסרב לבוא אלי ומעדיף מראש להירגע בזרועות אביו.; אני מרגישה שזה שלב ארוך מדי ולא מצליחה למגר את התופעה. ואם לא לנהוג ככה, אז איך כן?? חשוב לציין שאני ובעלי נוהגים כלפיו באותו האופן ומשתדלים לעשות זאת בעקביות.

״ילדים זה לא צחוק״ אמר/ה...

ל"סמכותית"  בן 2.5 שמרביץ בהתקף הזעם ומתקשה להירגע)

בואי נראה מה שונה במקרה שלכם:
נולד לו אח. הוא מסכן יותר!
הוא מרביץ. הוא בעל תעוזה יותר!
הוא מעדיף להירגע בזרועות אביו. יש לו אבא זמין יותר!
כל ההבדלים שמנית אינם דברים שליליים או לא נורמטיביים. יש המון ילדים בעולם שהצרות נופלות עליהם בשלשות: גם אח חדש, גם לא נתנו לו את מבוקשו, וגם אסור לו להרביץ.. ממש לא פייר!
אם תקראי תשובות קודמות תביני שאתם נותנים לו כללים ושמים לו גבולות ואילו הוא זקוק להכרה בזעם ("אתה כועס..", "רצית את אימא ואימא עכשיו עם התינוק..", "רצית עכשיו לקבל X ועכשיו אי אפשר.."). הוא זקוק שיעודדו אותו ("אני אוהבת אותך מאוווד..") ויתנו לו הנחיות יותר ברורות, איך לתת ביטוי לזעם שעולה בו ואיך לפתור את הקונפליקט("לצעוק/ לבכות/ לכעוס מותר, להרביץ אסור!", "בוא נצעק יחד ונוציא את הכעס מהלב..", "ועכשיו די. בוא נמצא פתרון/ בוא נירגע..").

תאמיני לו. חלק מהמצוקה וההחרפה בביטויי הזעם נובעת מהבהלה שלו ממה שקורה לו. הוא לא רק זועם שלא קיבל מה שרצה או שקיבל אח שלא רצה, אלא גם זועם על העונש שלא ביקש והזעם שלא נפסק. הוא מעדיף את אבא כי באורח פלא שם הזעם נגמר יותר מהר.
התמידי ברוח טובה ותראי שהוא יירגע. הביני שהיחסים שלך עם בנך בונים את מערכות הוויסות צעד אחר צעד, עצב אחר עצב.. כשאנחנו נותנים מילים למה שקורה אנחנו מחברים רגש ושפה (את ימין ושמאל במוח). כשאנחנו מבינים ומציעים פתרונות אנחנו מחברים רצון עם הגיון (בונים מדרגות בין הקומה התחתונה שבראשו לקומה העליונה).
ראי בזה אתגר ולא איום. אפילו לימוד נהיגה לוקח הרבה זמן, ולימוד איך להתנהג קשה שבעתיים.

היו סבלנים. בטוח שתצליחו!

על השנה השלישית לחיים ועלייה בכח המניע קראורק רציתי לשחק
על התנהגות עקשנית כדרך להשיג את מטרותיו בתיאום עם מטרות הזולת קראודווקא
מתי מאבק הוא רק מאבק על העדפות אישיות והזכות להתחשבות קראו- שבועות בלבן
על הדרך לפתח עצמאות בריאה קראואין כמו אמא
כיצד להתמודד עם התקפי הזעם בלי לאבד שליטה ולפגוע בילד - קראו "קשה להיות הורים"
עוד על החשיבה המיוחדת שלהם בגיל שנתיים - "את זה", "הכסא הרביץ לי", "זה משחק זה", "מחבואים"
עוד על תגובות הורים למצבי לחץ – "תוקפנות לייט", "סטירה", "מבחן הכיסא".